آشپزی

طرز گرفتن تلخی پوست پرتقال

گرفتن تلخی پوست پرتقال

در نظر داشته باشید نه تنها پوست‌های پرتقالی که تازه از میوه جدا شده‌اند دارای تلخی هستند، بلکه ممکن است پوست پرتقال‌هایی که به صورت خشک شده از بیرون خریداری کرده‌اید نیز هنوز تلخی آن گرفته نشده باشد.‌ برای اطمینان از این موضوع لازم است در وهله اول پوست پرتقال های خشک شده را کمی خیس کرده و یک تکه از آن را در دهانتان گذاشته و بجوید.‌ اگر با جویدن هیچ تلخی از آنها احساس نکردید، پس نگران نبوده و به راحتی از آنها در انواع غذاها استفاده کنید. ولی اگر از آن مزه تلخی بر روی زبانتان تراوش شد، لازم است تا تلخی آن را به ترتیبی که در اینجا برایتان شرح می‌دهیم، بگیرید.

پرتقال مناسب

بدانید که هر اندازه میوه پرتقال ظاهر، رنگ و عطر بهتری داشته باشد، به همان نسبت خلال‌های پوست پرتقال شما عطر و طعم بهتری خواهند داشت. ولی اصولاً پرتقال‌های کوچک محلی بو و عطر مطلوب‌تری را با خود دارند.

ابزار مناسب

برای جدا کردن پوست انواع مرکبات و پرتقال چنگک زست گیری وسیله مناسبی است که در این کار به شما کمک می‌کند.‌ این چنگک به علت دارا بودن تیغه‌های رنده‌ای، می‌تواند به راحتی پوست پرتقال را به شکل خلال‌های نازک و هم اندازه از قسمت سفید پوست جدا کند. علاوه بر این چنگک، می‌توانید با استفاده از یک پوست کن به راحتی این کار را انجام دهید. ولی پیش از آن از تمیز بودن پوست کن کاملاً مطمئن شوید.

ضخامت پوست پرتقال

در حین پوست کردن پرتقال لازم است تا آنها را با ضخامت خیلی کم و ظریف جدا کنید. به طوری که در هیچ قسمتی از آن پوسته سفیده دیده نشود. اگر از زست گیر برای این کار استفاده کنید، خیالتان راحت باشد که به راحتی این دستگاه پوسته‌ها را از سفیده جدا می‌کند. ولی در هنگام استفاده از پوست کن، برخی مواقع لازم است تا قسمت‌هایی از خلال‌ها را مجدداً پاکسازی کنید.

اندازه پوست پرتقال

اصولاً متداول است که پوست پرتقال را به شکلی برش دهید که در حالت خلال‌های نازک و به یک اندازه درآید. در صورت استفاده از پوست کن جهت جدا کردن پوست پرتقال، بهتر است رشته‌های پرتقالی را با استفاده از یک چاقوی تیز به شکل نازک و باریک ببرید. هرچه ضخامت این نوارها کمتر باشد، مزه آن مطلوب‌تر می‌شود.

گرفتن تلخی پوست پرتقال

طرز گرفتن تلخی پوست پرتقال

برای گرفتن تلخی پوست پرتقال، یک روش موثر و ساده را می‌توانید دنبال کنید. این روش شامل چند مرحله است که به شرح زیر است:

  1. تمیز کردن پوست پرتقال: ابتدا، پوست پرتقال‌ها را خوب بشویید تا هرگونه آلودگی یا مواد نگهدارنده از سطح آن‌ها پاک شود.
  2. برش پوست پرتقال: با استفاده از یک چاقوی تیز، پوست پرتقال‌ها را به شکل نوارهای باریک یا به شکل دلخواه ببرید. سعی کنید بیشترین قسمت سفید رنگ (البدو) پوست پرتقال را حذف کنید، زیرا این قسمت بیشترین تلخی را دارد.
  3. بلانچ کردن پوست‌ها: در یک قابلمه مقداری آب ریخته و آن را بر روی شعله گاز بگذارید تا کاملاً به جوش آید.‌ سپس خلال‌های پوست پرتقال را در آب جوشیده بریزید. تنها مدت ۳ دقیقه کافی است که خلال‌های مذکور در آب جوش قل بخورند.‌ این کار به کاهش تلخی پوست کمک می‌کند. در این مدت مشاهده می‌کنید که رنگ پوست پرتقال در آب جوش درآمده و موجب تغییر رنگ آب می‌شود.
  4. سرد کردن پوست‌ها: در ادامه ظرف محتوی آب جوش و خلال‌های پوست پرتقال را در یک آبکش ریخته و بلافاصله آنها را در زیر آب سرد بگیرید. توجه داشته باشید که کاملاً حرارت از پوست پرتقال‌ها خارج شده و خنک شوند. با این کار فرآیند پخت متوقف و تلخی بیشتری از پوست خارج شود.
  5. تکرار فرآیند بلانچ: این فرآیند بلانچ کردن و سرد کردن را تا ۵ دفعه تکرار کنید تا تلخی به طور موثری کاهش یابد. پس از پایان پنجمین بار که خلال‌های پوست پرتقال را در آبکش ریختید، تکه‌ای از آن را در دهان گذاشته و بجوید. اگر باز هم در مزه آن تلخی احساس کردید، لازم است تا بار دیگر این روش را انجام داده و پس از ۳ دقیقه جوشیدن آن را در آبکش بریزید. معمولاً با این روش طی ۵ بار پیاپی کاملاً تلخی پوست پرتقال از آن رفع می‌شود.
  6. خشک کردن پوست‌ها: پس از آخرین بلانچ، پوست‌ها را خوب آبکشی کنید و روی یک دستمال تمیز قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

با انجام این مراحل، پوست پرتقال شما آماده استفاده در آشپزی، تهیه شیرینی، یا استفاده به عنوان افزودنی در غذاها و نوشیدنی‌ها بدون طعم تلخ خواهد بود. این روش ساده و موثر، تلخی موجود در پوست پرتقال را به حداقل می‌رساند و طعم دلپذیرتری به آن‌ها می‌بخشد.

نحوه نگه داری پوست پرتقال

پس از آنکه اطمینان حاصل کردید تلخی پوست پرتقال‌ها از میان رفته است، مدتی خلال‌های مذکور را در آبکش نگه دارید تا آب‌های اضافی از آن بیرون آید. سپس پوست پرتقال ها را بر روی یک پارچه تمیز آشپزخانه که در یک سینی پهن کرده‌اید باز کرده و بگذارید در فضای آشپزخانه به تدریج رطوبت آن گرفته شده و خشک شوند. با این روش مانع می شوید پوست پرتقال‌ها در طی زمان کپک بزند. پس از گذشت چند روز که خلال‌های پوست پرتقال کاملاً خشک شد، می‌توانید آنها را در بطری‌های شیشه‌ای درب دار نگهداری کنید.

پوست پرتقال در کنار سایر مواد غذایی معطر

در هنگامی که خلال‌های پوست پرتقال را در یک غذا استفاده می‌کنید، بهتر است در کنار آن از سایر چاشنی‌های معطر همچون هل، زعفران یا وانیل به کار نبرید. چرا که خلال‌های پرتغالی به قدری معطر و خوشبو هستند که به تنهایی عطر و طعم دلپذیری به غذای شما می‌دهند.

کاربرد خلال پوست پرتقال در انواع غذاها

در بین غذاهای ایرانی آنچه شهرت زیادی در بین مردم دارد، استفاده از خلال‌های پوست پرتقال در مرصع پلو می‌باشد. مرصع پلو یک غذای رسمی است که با خلال پسته، خلال بادام، زرشک و قیصی طعم‌دار شده و از همه این مواد برای تزیین آن استفاده می‌شود.

برای آنکه بتوانید پوست پرتقال‌ها را در انواع پلو استفاده کنید بهتر است آنها را چند دقیقه در کره آب شده و شکر بر روی حرارت ملایم تفت دهید. این کار را به همان ترتیبی انجام دهید که زرشک و یا کشمش پلویی را تفت می‌دهید. همچنین در تهیه شیرین پلو نیز استفاده از خلال‌های پوست پرتقال، عطر و مزه دلچسبی را به این غذا می‌دهد.

خلال پوست پرتقال در شیرینی و ترشی جات

علاوه بر غذاهای مختلفی که در آنها خلال‌های پوست پرتقال گنجانده می‌شود، می‌توانید آنها را در تهیه کیک پرتقالی و مربای پوست پرتقال استفاده کنید. همچنین تزیین و زیباسازی انواع پیش غذا و دسر با خلال‌های پرتقالی جذابیت زیادی داشته و برخی اوقات از این خلال‌ها ترشی نیز درست می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا