آشپزی

مواد لازم و طرز تهیه فلافل بدون روغن

فلافل بدون روغن

فلافل بدون روغن نسخه‌ای سالم‌تر و کم‌کالری‌تر از فلافل سنتی است که معمولاً با سرخ کردن در روغن زیاد پخته می‌شود. برای تهیه فلافل بدون روغن، به جای سرخ کردن، مواد را در فر یا از دستگاه پخت بدون روغن استفاده می‌کنند. این روش نه تنها سالم‌تر است بلکه باعث می‌شود فلافل بافتی ترد و همچنین آبدار داشته باشد. مواد اصلی فلافل شامل نخود (یا گاهی اوقات لوبیا)، سیر، پیاز، جعفری و ادویه‌جات مانند زیره و فلفل قرمز است. برای تهیه فلافل بدون روغن، مواد را مخلوط کرده، به شکل گلوله‌های کوچک درمی‌آورند و سپس روی ورق پخت قرار می‌دهند تا در فر پخته شوند.

فلافل بدون روغن

برای تهیه فلافل بدون استفاده از روغن، می‌توانید از روش پخت در فر یا سرخ کردن در تابه استفاده کنید. در دنیای فعلی که روال زندگی مردم به سرعت در جهت صنعتی شدن پیش می‌رود، بسیاری از افراد که ارزش و اهمیت زیادی برای سلامتی خود قائل هستند، سعی دارند روزانه از غذاهایی استفاده کنند که روغن و کالری کمتری دارند. با توجه به بالا رفتن میزان آگاهی و شناخت مردم نسبت به استفاده از غذای سالم، این موضوع در بین آنها اهمیت زیادی یافته است. از آنجا که یکی از شرط‌های پختن فلافل خوشمزه و پوک سرخ کردن آن در روغن فراوان است، در این قسمت روشی را به شما آموزش می‌دهیم که بتوانید فلافلی بدون استفاده از روغن و به شکل رژیمی طبخ کنید.

مواد لازم

مواد لازم فلافل بدون روغن

نخود: ۵۰۰ گرم معادل ۲ لیوان فرانسوی یرخالی

پیاز: ۲ عدد

سیر: ۴ حبه

لیمو ‌ترش: ۱ عدد

زیره: نصف قاشق چایخوری

گشنیز یا جعفری: نصف پیمانه

فلفل قرمز و سیاه: نصف قاشق چایخوری

نمک: ۲ قاشق چایخوری

بیکینگ پودر: نصف قاشق چایخوری

آرد نخودچی: ۱۰۰ گرم معادل سه چهارم پیمانه

آب: ۱ پیمانه

طرز تهیه

تهیه مایه فلافل:

در وهله نخست لازم است به اندازه یک شبانه روز نخودها را در یک ظرف بزرگ با آب خیس کنید. در طی این مدت هر چند ساعت یک بار کاملاً آب نخودها را دور ریخته و در آن آب تازه بریزید تا به راحتی نفخ آن گرفته شود. در عین حال این موضوع موجب می‌شود تا پوست نخودها به سرعت از آن بیرون بیاید.

سپس با شستن سیر و پیاز پوست آنها را بگیرید. پیاز را چهار قاچ کرده و به همراه سیر در غذاساز بریزید تا آسیاب شده و در هم مخلوط شوند.‌ پس از آن با اضافه کردن مقداری زیره در مخلوط سیر و پیاز، آنها را در یک تابه گذاشته و به اندازه یک ربع حرارت دهید تا سبک شود.

پس از آن که نخودها را آبکش کردید، در کنار جعفری و گشنیز پاک شده در چرخ گوشت بریزید تا کاملاً چرخ شود. لازم است نخودها به اندازه‌ای چرخ شوند که بعد از پخت تکه های درشت آن در زیر دندان احساس نشده و نه به قدری آسیاب شوند که مایه فلافل در زمان پخت شکل نگرفته و وا رود.

در ادامه مخلوط نخود چرخ شده را به همراه پیاز و سیر تفت داده شده در یک کاسه متوسط بریزید. به این مواد آب لیمو، نمک، فلفل سیاه و قرمز و بکینگ پودر افزوده و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.‌

پس از آن آب را به همراه آرد نخودچی به این مایه اضافه کرده و مخلوط کنید.

پختن فلافل:

در این قسمت می‌توانید با استفاده از قالب‌های فلزی مخصوص فلافل مایه آن را شکل دهید.‌ بهتر است قسمت داخلی قالب را کمی خیس کنید تا مواد به داخل آن نچسبد.

سینی فر را با مقداری کره چرب کرده و هر کدام از فلافل‌ها را در آن سینی کنار یکدیگر بچینید. در حالی که از ۱۰ دقیقه قبل فر را بر روی ۱۸۰ درجه روشن کرده‌اید، سینی فر حاوی فلافل ها را در قسمت وسط گذاشته و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه پخته شود.

پس از طی این مدت فلافل‌های شما به طور کامل مغز پخت شده و آماده سرو می‌باشد. معمولاً فلافل‌ها را در یک نان باگت چیده و به همراه برخی مخلفات همچون ترشیجات، خیارشور و گوجه میل می‌کنند.

همچنین شما می‌توانید برای تهیه یک فلافل فاقد روغن، روش تهیه فلافل رژیمی را در همین سایت دنبال کنید. این فلافل‌ها با وجود نداشتن روغن، طعم و مزه دلچسب و بافت ترد و پوکی با خود دارند.

دکمه بازگشت به بالا