آشپزی

مواد لازم و طرز تهیه پنکیک با آرد گندم سیاه

پنکیک با آرد گندم سیاه

پنکیک با آرد گندم سیاه یک نسخه مغذی و خوشمزه از پنکیک سنتی است که با استفاده از آرد گندم سیاه به جای آرد معمولی تهیه می‌شود. آرد گندم سیاه، که از دانه‌های گندم سیاه بدون پوست گرفته شده، سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌باشد. پنکیک‌های تهیه شده با آرد گندم سیاه معمولاً بافتی نرم و طعمی متمایز دارند که کمی به مغزی مایل است. این پنکیک‌ها می‌توانند با انواع تاپینگ‌ها مانند شهد، میوه‌های تازه، کره بادام زمینی یا مربا سرو شوند تا صبحانه‌ای سالم و لذت‌بخش را فراهم آورند.

پنکیک‌های پخته شده با آرد گندم سیاه اصالتا مربوط به کشور هلند بوده که در کنار قهوه آن را سرو می‌کند. در خیابان‌ها و اغذیه فروشی‌های هلند این پنکیک به وفور یافت شده و از طرف مردم استقبال خوبی از آن می‌شود. هرچند که نام این پنکیک با آرد گندم سیاه است، ولی در حقیقت نیمی از آرد گندم سفید و نیمی از آرد گندم سیاه در آن استفاده می‌شود.‌ از آنجا که در ترکیب آن خمیر ترش و یا مخمر فوری نان گنجانده شده، لذا این پنکیک دارای کیفیت نرم و ترد است.

طریقه پخت پنکیک با آرد گندم سیاه اختلاف زیادی با پنکیک معمولی دارد.‌ این موضوع برگرفته از وجود خمیر ترش و یا مخمر فوری نان در ترکیبات پنکیک بوده که لازم است به خمیر حاصل حداقل برای یک ساعت استراحت داده شود تا فرایند تخمیر در کل خمیر صورت گرفته و به اصطلاح پف کند. خمیر این پنکیک به هیچ وجه سخت و قرص نبوده و همچون خمیر پنکیک معمولی ملایم و سست است. به طوری که در حین پخت می‌توان با استفاده از ملاقه آن را جدا کرده و به درون ماهیتابه ریخته و بپرید‌.

&Quot;≪/P

به علت ارزش غذایی زیادی که در آرد گندم سیاه موجود است، عده زیادی از مردم گرایش و تمایل بیشتری به استفاده از این نوع پنکیک دارند.‌ با وجودی که تفاوت زیادی میان گندم سیاه و گندم معمولی دیده شده و کاملا از هم مجزا هستند، ولی به علت رنگ و روی کدر و تیره رنگ این گندم و داشتن ذرات برجسته و ریز درونش، به آن گندم سیاه اطلاق می‌شود.‌ از جمله ریز مغذی‌های اصلی و مهمی که در گندم سیاه وجود دارد، کربوهیدرات‌ها هستند.‌ همچنین در آن پروتئین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها هم به چشم می‌خورد. گندم سیاه در میان سایر غلات در صدر لیست جدول تغذیه ای قرار دارد. چرا که میزان مواد مغذی، مفید و ارزشمند موجود در آن به مراتب بیش از دیگر غلات بوده و فاصله چشمگیری میان آنها وجود دارد. بدین ترتیب مصرف گندم سیاه در انواع نان‌ها، غذاها و پنکیک موجب تقویت بدن و بالا رفتن سلامتی جسمی خواهد شد.

دستورالعملی که جهت پخت پنکیک با استفاده از آرد گندم سیاه بیان شده، بسیار مختصر و شفاف است. تنها کافیست پس از آنکه مواد لازم به دمای محیط رسید آنها را به یکدیگر اضافه کرده و برای مدت یک ساعت خمیر حاصل را استراحت دهید تا فرایند تخمیر در این خمیر کامل شده و پف زیادی بر روی آن نمایان شود. پس از آن یک ماهیتابه تفلان برداشته و بر روی سطح آن مقدار اندکی کره بریزید. پس از داغ شدن ماهیتابه با استفاده از یک ملاقه مقداری از خمیر پنکیک را جدا کرده و در ماهی تابه بریزید. دقایقی بعد درست هنگامی که حباب‌های ریز بیشتر سطح پنکیک یا پوشاندند، پنکیک را از ماهیتابه جدا کرده و آن را برگردانید. پس از آنکه طرف دیگر پنکیک نیز در ماهیتابه پخته شد و به رنگ طلایی درآمد، آن را بردارید.‌ پس از آنکه پنکیک به طور کامل پخته شد بهتر است آن را به تنهایی در یک ظرف گذاشته تا کاملاً گرمای آن خارج شود. تا زمان سرد شدن پنکیک‌ها توصیه می‌شود آن ها را بر روی هم قرار ندهید. چرا که باعث خمیر شدن پنکیک می‌شود. در انتها می‌توانید با انواع مختلفی از تکه‌های میوه، شکلات صبحانه و یا پودر قند پنکیک‌های گندم سیاه را تزیین کرده و آن را میل کنید.

طرز تهیه پنکیک با آرد گندم سیاه خیلی ساده هست فقط کافیه مواد را باهم مخلوط کنیم و خمیر را برای ۱ ساعت کنار بگذارید تا آماده بشه سپس نیاز به یک تابه نچسب دارید. کمی کره داخل تابه بریزید و خمیر پنکیک را با ملاقه داخل تابه بریزید و وقتی حباب ها روی پنکیک نمایان شد آن را بگردانید تا طرف دیگر هم بپزه سپس آنها را از تابه بردارید و برای اینکه خمیر نشه بهتره تا زمانی که خنک میشه پنکیک ها را روی هم نچینید و در آخر با پودر قند، تکه های میوه یا سس شکلات این پنکیک گندم سیاه را سرو کرده و لذت ببرید.

* مناسب برای: ۴ نفر

* درجه سختی: آسان

اطلاعات زمانی پخت پنکیک با آرد گندم سیاه
زمان آماده سازی زمان استراحت خمیر زمان پخت کل زمان
۵ دقیقه ۱ ساعت ۱۵ دقیقه ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه

مواد لازم

&Quot;مواد

مخمر فوری (خمیر ترش): یک قاشق مرباخوری

شیر: یک قاشق غذاخوری

آرد گندم سیاه: یک پیمانه

آرد سفید: یک پیمانه

تخم مرغ: دو عدد

شکر: دو قاشق مرباخوری

نمک: نصف قاشق مرباخوری

شیر گرم: یک پیمانه + یک دوم پیمانه

کره: یک قاشق غذاخوری + کمی بیشتر

مواد جهت تزیین:

پودر قند، توت فرنگی، خامه فرم گرفته (به دلخواه)

طرز تهیه

&Quot;طرز

گام اول:

در ابتدا هر کدام از مواد را ۳۰ دقیقه پیش از پخت به دمای محیط رسانده و در صورت قرار داشتن در یخچال آن را در فضای آشپزخانه بگذارید. به مقدار تعیین شده آنها را مشخص و جدا کنید.

گام دوم:

به میزان یک قاشق مرباخوری از خمیر ترش یا مخمر فوری را با یک قاشق غذاخوری شیر در یک استکان افزوده و تا کاملا همه سطح مخمرها آغشته به شیر شود.‌ سپس با یک نعلبکی در آن را بگذارید.

گام سوم:

در این مرحله یک ظرف بزرگ و گود را انتخاب کرده و یک پیمانه آرد گندم سیاه، یک پیمانه آرد سفید، دو عدد تخم مرغ، یک قاشق مرباخوری شکر، نصف قاشق مرباخوری نمک را به یکدیگر اضافه کنید.

پس از آن به میزان نصف شیر تعیین شده را گرم کنید. پس از آنکه نظاره کردید مخمر در استکان کاملاً به عمل آمد، مخمر را به همراه شیر گرم شده به مایه پنکیک اضافه کرده و کاملا هم بزنید.

گام چهارم:

برای تهیه پنکیک با آرد گندم سیاه نصف دیگر شیر که باقی مانده بود را به این خمیر اضافه کرده و کاملاً مخلوط کنید تا خمیر یکدست حاصل شود.‌ پس از آن کاسه مذکور را با یک تکه سلفون کاملاً پوشانده و آن را به مدت یک ساعت در یک جای گرم قرار دهید تا استراحت کرده و در این مدت مخمر در همه مایه پنکیک تخمیر شود.

حتی توصیه می‌شود پس از کشیدن سلفون بر روی کاسه محتوی خمیر پنکیک، ظرف را با یک پارچه در ابعاد بزرگ و کمی ضخیم بپوشانید. چرا که در این حالت خمیر ترش خیلی سریع‌تر به عمل آمده و مایع پنکیک آماده می‌شود.

همچنین خاطرنشان می‌کند لزوماً کاسه بزرگی را برای گذاشتن مایع پنکیک انتخاب کنید. چرا که خمیر پس از به عمل آمدن مخمر تا حدود دو برابر مقدار اولیه خود پف کرده و منبسط می شود. لذا در صورتی که ظرف کوچکی را برای این کار در نظر بگیرید، حتی ممکن است خمیر پف کرده سرریز شده و به بیرون ظرف بریزد.

گام پنجم:

در اینجا ابتدا به مدت سه تا پنج دقیقه ماهی تابه تفلون را بدون کره بر روی شعله ملایم رو به کم قرار داده تا گرم شود. سپس به اندازه یک قاشق غذاخوری کره را در ماهیتابه داغ شده ریخته و بر روی شعله ملایم قرار دهید تا کره کاملا آب شود.

از آنجا که کره به سرعت و در زمان خیلی کمتری در مقایسه با روغن داغ شده و حتی احتمال سوختن آن می‌رود، به همین علت ما برای آنکه ماهیتابه کاملاً داغ شود، آن را زودتر بر روی شعله می‌گذاریم تا به دمای مناسب برسد.

گام ششم:

کره در مدت کوتاهی به سرعت داغ می‌شود، پس از آن با یک ملاقه کوچک مقداری مایه پنکیک را جدا کرده و دایره وار درون سطح ماهیتابه بریزید.

گام هفتم:

پس از گذشت ۱ الی ۲ دقیقه که حباب‌های کوچک سطح پنکیک را ‌پوشاندند، پنکیک را از تابه جدا کرده و برمی گردانیم تا سطح دیگر آن نیز کاملا پخته شود.

گام هشتم:

زمانی که همه مایه پنکیک با آرد گندم سیاه در ماهیتابه طبخ و پنکیک‌ها آماده شدند، می‌توانید با استفاده از برخی تکه‌های میوه، خامه فرم گرفته صبحانه یا خامه شکلاتی آن را تزیین کرده و میل کنید. نوش جان

ارزش غذایی

ارزش غذایی به ازای یک عدد پنکیک
نوع مقدار
کالری ۱۳۵KCal
چربی ۶٫۵g
چربی اشباع شده ۳٫۷g
کلسترول ۳۳٫۹mg
سدیم ۲۳۳mg
کربوهیدرات ۱۶g
فیبر ۱٫۴g
شکر ۳٫۲g
پروتئین ۳٫۸g

دکمه بازگشت به بالا