سلامت

علت فراموشی در جوانی و درمان آن

دلایل فراموشی در سنین جوانی بهمراه نحوه‌ی درمان

علت فراموشی در جوانی یکی از سوالات رایج افراد است که در این مقاله می خواهیم به آن بپردازیم. در واقع اکثر مردم فکر می کنند فراموشی یکی از عوارض دوران سالمندی است.

بر خلاف تصور عمومی، تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از افراد این مشکل را در دهه 40 سالگی یا حتی قبل از آن تجربه می کنند. اگر شما نیز به دنبال علل فراموشی در سنین پایین و راه های درمان آن هستید، با ما همراه باشید.

علت فراموشی در جوانان و روش های درمان آن

فراموشی چیست؟

قبل از بررسی علت فراموشی در جوانی، ابتدا باید بدانیم که منظور از فراموشی چیست. در پاسخ می توان گفت که اختلال در یادآوری چیزها یا رویدادها را فراموشی می گویند. این مشکل می تواند اثر پیری، سبک زندگی اشتباه یا ناشی از یک بیماری باشد.

وقتی این مشکل برای فردی پیش می آید، نمی تواند اتفاقات جدید زندگی اش را به خاطر بیاورد. همچنین یادگیری چیزهای جدید دشوار خواهد بود.

البته مواردی مانند استرس، عدم استراحت و مصرف برخی داروها می تواند باعث فراموشی کوتاه مدت در جوانان شود. اما اگر فراموشی شدید یا مداوم باشد باید با پزشک مشورت شود.

اگر در تهران با این مشکل مواجه هستید، می توانید به متخصص مغز و اعصاب در تهران مراجعه کنید تا علت فراموشی در دوران جوانی را بررسی کرده و مراحل درمان را دنبال کنید.

به معنای فراموشی لحظه ای یا ناگهانی است

گاهی اوقات ممکن است کلمه ای را به خاطر نیاورید یا برخی از چیزهای خود را ترک کنید. در این موارد علت فراموشی لحظه ای موضوع پیچیده ای نیست. بسیاری از افراد با این مشکل روبرو هستند.

اگر فراموشی لحظه ای بارها تکرار شد، باید علت آن را دنبال کنید. زیرا شاید دیدن این علائم ناشی از آلزایمر باشد.

علت فراموشی در جوانی

در ادامه به برخی از مهم ترین علل فراموشی در دوران جوانی اشاره می کنیم:

کمبود خواب

یکی از علل فراموشی در جوانی استراحت نکردن کافی است. به گفته برخی پزشکان، خواب عامل موثری در سلامت فرد است و کم خوابی یکی از عوامل اصلی فراموشی در بین جوانان است.

مصرف الکل

مصرف زیاد الکل یکی دیگر از دلایل این مشکل است. در واقع الکل می تواند بر حافظه فرد تأثیر بگذارد و حتی پس از از بین رفتن اثرات موقت مصرف آن، عوارضی مانند از دست دادن حافظه برای فرد باقی می ماند.

افسردگی

افسردگی می تواند منجر به فراموشی در جوانی شود. افسردگی یعنی غمگینی، بی انگیزگی و لذت نبردن از کارهایی که قبلاً از انجامشان لذت می بردید.

کمبود ویتامین B12

به گفته پزشکان، کمبود ویتامین B12 ممکن است علت فراموشی در جوانان باشد. زیرا این ویتامین علاوه بر اینکه برای سلامتی ضروری است، در عملکرد مغز نیز تاثیر زیادی دارد.

ویتامین B12 به سالم ماندن سلول های عصبی و گلبول های قرمز کمک می کند و اگر این ویتامین به میزان لازم در بدن وجود نداشته باشد به مرور زمان باعث اختلال در حافظه در فرد می شود.

سکته

سکته مغزی مهمترین عامل فراموشی در سنین پایین است. زیرا این عارضه در بسیاری از موارد باعث اختلال در عملکرد مغز و سپس فراموشی می شود.

بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون باعث اختلالات عصبی در مغز می شود. لرزش اعضای بدن که یکی از عوارض این بیماری است به دلیل همین اختلالات عصبی است.

اختلالات عصبی ناشی از این بیماری نیز منجر به فراموشی می شود و فرد بسیاری از اتفاقات را به خاطر نمی آورد.

استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی.

استفاده زیاد از وسایل الکترونیکی مانند گوشی و لپ تاپ باعث فراموشی جوانان می شود. کسانی که مدام در فضای مجازی هستند یا کارشان به گونه ای است که بیش از حد از گوشی و لپ تاپ استفاده می کنند، مستعد فراموشی هستند.

خوردن غذاهای ناسالم

غذاهای ناسالمی که در سبد مصرف بسیاری از جوانان وجود دارد یکی دیگر از عوامل فراموشی است. در واقع خوردن غذای ناسالم باعث بیماری های زیادی می شود که فراموشی تنها یکی از آنهاست.

بیماری های مغز

بیماری های مغزی، مانند تومور مغزی یا عفونت، می توانند باعث اختلال در عملکرد مغز و فراموشی شوند.

ضربه به سر

ضربه به سر نیز می تواند باعث فراموشی در سنین پایین شود. حتما افرادی را دیده اید که بر اثر تصادف و ضربه به سر دچار فراموشی شده اند. حتی اگر این ضربه شما را بیهوش نکند، باز هم خطر ابتلا به فراموشی وجود دارد.

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب زیاد می تواند منجر به فراموشی شود. زیرا استرس به طور جدی بر مغز تأثیر می گذارد. بنابراین بر عملکرد شما تاثیر منفی می گذارد و باعث فراموشی می شود.

استرس باعث می شود که اغلب خاطرات خود را فراموش کنید و فقط به موضوعی توجه کنید که باعث استرس شما شده است.

کم کاری تیروئید

بر اساس برخی گزارش ها، کم کاری تیروئید باعث از دست دادن حافظه شده است. این بیماری همچنین می تواند باعث مشکلات خواب و مشکلات روحی در فرد شود.

مقداری دارو مصرف کن

یکی دیگر از دلایل شیوع فراموشی در جوانان مصرف برخی داروها به ویژه داروهای ضد افسردگی و آرام بخش است. زیرا این داروها باعث رخوت و سردرگمی در فرد و از دست دادن حافظه می شود.

اگر بعد از مصرف برخی داروها احساس کردید که حافظه شما کم شده است، حتما با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

چندین کار مختلف را با هم انجام دهید

توانایی انجام چند کار همیشه یک مزیت نیست، حتی اگر همه چیز به بهترین شکل ممکن انجام شود. زیرا تکرار چندباره این کار می تواند حافظه را کاهش دهد.

هنگام انجام چند کار، مغز استرس و خستگی بیشتری را تجربه می کند و این ممکن است یکی از دلایل فراموشی در جوانی باشد.

علائمی که ممکن است با فراموشی در فرد رخ دهد

فراموشی گاهی با علائم دیگری همراه است، از جمله:

  • تغییرات در رفتار و شخصیت.
  • اختلال در درک
  • اختلال در توانایی گفتاری
  • سختی محاسبه

راه های درمان فراموشی در جوانی

برای درمان فراموشی باید به یک متخصص مغز و اعصاب در تهران مراجعه کرد تا علت آن بررسی شود و بر این اساس روند درمان آغاز شود. اما موارد زیر می تواند به پیشگیری و درمان فراموشی کمک کند:

  • حواس پرتی را حذف کنید و در لحظه زندگی کنید.
  • از تکنیک تداعی شخصی استفاده کنید.
  • آنچه را که می دانید به دیگران بیاموزید.
  • خواب با کیفیت کافی داشته باشید.
  • با صدای بلند صحبت کن به خصوص وقتی می خواهید چیزی را به خاطر بسپارید، آن را با صدای بلند تکرار کنید.
  • پازل را حل کن
  • سعی کنید برخی کارها را به عقب انجام دهید. نحوه شانه زدن با دست دیگر
  • ورزش هوازی انجام دهید.
  • مدتی را در طبیعت بگذرانید.
راه های درمان فراموشی در جوانی

در این مقاله به سوال علت فراموشی در جوانی پاسخ دادیم. همچنین به روش هایی اشاره می کنیم که می توانند به پیشگیری و درمان این مشکل کمک کنند.

فراموشی در جوانی یک رویداد بسیار ناراحت کننده است که می تواند تأثیر جدی بر کیفیت زندگی فرد داشته باشد و در صورت عدم درمان، به مرور زمان بدتر می شود.

البته گاهی اوقات این فراموشی طبیعی است و ناشی از مواردی مانند استرس زیاد یا کم خوابی است. در هر صورت در صورت مشاهده علائم این مشکل حتما با یک متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا