زندگینامه

بیوگرافی و زندگی نامه بیژن مرتضوی

بیوگرافی بیژن مرتضوی

بیژن مرتضوی متولد بیست و پنجم آبان ماه سال ۱۳۳۶ بوده که در شهر بابل چشم به جهان گشود. او موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، تنظیم‌کننده، نوازندهٔ ویولن و خوانندهٔ ایرانی الاصل می باشد. شیوه آثار او اصولاً بی کلام و تلفیقی از موسیقی سنتی ایرانی و پاپ است.‌ علیرغم اینکه آلبوم های بیژن مرتضوی دارای مجوز نشر در کشور ایران نیستند، لاکن قطعاتی از موسیقی بی کلام او به دفعات از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به نمایش درآمده است.

بیژن مرتضوی

خلاصه زندگی نامه

تاریخ و محل تولد: ۲۵ آبان ۱۳۳۶ (۶۵ سال) بابل

ژانر: موسیقی پاپ، موسیقی سنتی ایرانی

ساز(ها): ویولن، پیانو

سال‌های فعالیت: (۱٩٨۶ – اکنون)

ناشر(ان): آونگ میوزیک

کلتکس رکوردز: شرکت ترانه

سازهای اصلی: ویولن

زندگی نامه

بیژن مرتضوی در تاریخ ۲۵ آبان سال ۱۳۳۶ در شهرستان بابل به دنیا آمد. خانواده او به فاصله اندکی پس از متولد شدنش عازم تهران شده و در آنجا اقامت گزیدند. بیژن دارای یک برادر به نام فرهاد و دو خواهر به نامهای آرزو و آذر میباشد. نخستین بار در سن سه سالگی شروع به نواختن ویولون کرده و در شهر تهران تحت آموزش و مربیگری پنج نفر از استادان ویولن که در میان آنها پرویز یاحقی، جهانگیر کامیان و عادل کریمی دیده می شد، به یادگیری پرداخت. بیژن مرتضوی در همان کودکی در شیوه های خاصی همانند بداهه سازی و بداهه نوازی ارکستراسیون، ترتیب و تنظیم، گام ربع پرده و …. مورد تعلیم قرار گرفت. هنگامی که او به سن ۷ سالگی رسید، با عشق و علاقه بسیار و استعداد بی نظیرش مهارتهای نواختن پیانو، گیتار، سازهای کوبه‌ای و سازهای زهی موسیقی سنتی مانند عود، تار و سنتور را آموزش دیده و در آن ها به تسلط کامل دست یافت. بیژن مرتضوی در سن ۱۱ سالگی موفق شد مقام اول رقابت‌های کشوری موسیقی دانش آموزان در کشور ایران را از آن خود کند. پس از آن تنها زمانی که چهارده سال بیشتر نداشت، با تشکیل یک گروه ارکستر ۳۲ نفره آهنگهای خود را در اردوی مشهور تابستانی رامسر در ایران در مقابل چشمان تماشاگران به نمایش درآورد.

در سال ۱۳۵۵ بیژن مرتضوی پس از به پایان رساندن دوره دبیرستان خود در سن ۱۸ سالگی، رهسپار کشور انگلستان شد. او در آنجا مصمم شد که تحصیلات دانشگاهی اش در رشته مهندسی و نقشه کشی شهری را به انجام رسانده و فارغ التحصیل شد. بیژن در طی این دوران هم‌زمان به اجرای موسیقی و آموزش ویولن مبادرت می کرد.

در سال ۱۳۵۸ شمسی مصادف با سال ۱۹۷۹ میلادی بیژن مرتضوی پس از پایان تحصیلات خود در دانشگاه انگلستان به کشور آمریکا مهاجرت کرده و در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه ایالت تگزاس در رشته موسیقی به ادامه تحصیل پرداخت. پس از آن او در سال ۱۹۸۵ میلادی مقارن با سال ۱۳۶۱ شمسی، در شهر کالیفرنیا آمریکا اقامت گزید و نخستین آلبوم خود را روانه بازار کرد.

صفحه اینستاگرام بیژن مرتضوی

آدرس صفحه شخصی بیژن مرتضوی در شبکه مجازی اینستاگرام:

bijan_mortazavi_original@

صفحه اینستاگرام همسر بیژن مرتضوی

صفحه ستاره سعیدی همسر بیژن مرتضوی در شبکه اجتماعی اینستاگرام:

setareh_saeidi@

ازدواج بیژن مرتضوی

ازدواج اول

بیژن مرتضوی بعد از ساکن شدن در کشور آمریکا تصمیم به ازدواج گرفته و زندگی مشترک تشکیل داد که حاصل آن فرزند پسری به نام پژمان است. با این وجود، خانواده و زندگی مذکور فقط چند سال دوام داشته و منجر به جدایی گردید. از همسر اول بیژن مرتضوی هیچ اطلاعاتی در دست نیست.

ازدواج دوم

بیژن مرتضوی و همسرش

در سال ۱۳۹۵ شمسی بیژن مرتضوی برای دومین بار اقدام به ازدواج کرد. او برای تشکیل زندگی مشترک دختری به نام ستاره سعیدی را انتخاب نمود که ۲۶ سال با او تفاوت سنی داشته و حتی از فرزندش نیز کوچکتر بود. در آن هنگام این موضوع هیاهوی زیادی را در رسانه‌های مجازی به همراه داشت.

بیوگرافی ستاره سعیدی

ستاره سعیدی همسر بیژن مرتضوی، در سی و یکم شهریور ماه سال ۱۳۶۱ متولد شده است. او در مقطع لیسانس در رشته مدیریت به تحصیل پرداخته که هم اکنون به عنوان مدیر برنامه همسرش فعالیت دارد. این دختر جوان خوش چهره، در سوابق کاری خود عنوان مدیرکل و همچنین مدیریت امور مالی را عهده دار بوده است. ستاره سعیدی همچنین مدتی در جایگاه فیلمبردار و تولید کننده کلیپ ویدئو در گروه همکاران بیژن مرتضوی اقدام به فعالیت می‌کرد که در این دوران به یکدیگر علاقمند شده و تصمیم به ازدواج گرفتند.

رفت و آمد به ایران

بیژن مرتضوی هنرمند نام آور جهانی کشورمان در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی آمد و شدهایی به ایران داشت. او پس از درگذشت حبیب محبیان خواننده محبوب و معاصر مجدداً به ایران سفر کرد. او در این دوران سعی کرد که از مسئولان وقت، مجوز فعالیت خود را در داخل کشور اخذ نماید. ولی این تلاش ها نتیجه ای در بر نداشت و پس از عهده دار شدن محمود احمدی نژاد در جایگاه رئیس جمهور، دیگر شرایط سفر به ایران برایش مهیا نشد. بیژن مرتضوی حتی ویلایی نیز در شمال خریداری کرده است.

ابتلا به کرونا

با توجه به شیوع و گسترش بیماری فراگیر کرونا در همه جای جهان، ستاره سعیدی همسر بیژن مرتضوی بیان کرد که شوهرش در پی ابتلا به بیماری کرونا و وخامت حالش، در بیمارستان تحت معالجه قرار گرفته و به علت افت اکسیژن خونش به بخش مراقبت های ویژه منتقل شد.

پس از آنکه بیژن مرتضوی به طور نسبی شرایط بهتری حاصل کرده و احوال بهبودی در او نمایان شد، او را به بخش عمومی انتقال داده و همسرش شرایط او را مطلوب و نرمال اعلام کرد.

مادر بیژن مرتضوی

پدر و مادر بیژن مرتضوی همواره ساکن کشور ایران بوده و در شهر تهران اقامت داشته اند.‌ چنین آمده که مادر ایشان به علت افزایش سن به بیماری آلزایمر مبتلا شده که این امر موجب ایجاد شرایط سخت و ناهمواری برای او گردیده است. بیژن مرتضوی در این موضوع با نوشتن دلنوشته ای در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام چنین درج کرده است:

«مادرم دچار بیماری مرموز فراموشی است. و شمارش معکوسش آغاز شده است. دیگر توان سفر ندارد. بسیار پیر شده و کمر دردی عجیبی دارد که حتی سفرهای داخلی را هم دیگر نمی تواند انجام دهد. و من محروم از دیدنش. بوئیدنش. بوسیدنش. مادرم است. فرزند ارشدش هستم و بسیار نگران حال و روزش. نمی توانم دستانش را به پاس حقی که به گردنم دارد، ببوسم. در تمام سالهای عمرم برای شادی هموطنانم در داخل و خارج از کشور بی وقفه تلاش کردم اما اکنون خودم غمگینم. غم بزرگی دارم از بی وطنی.

سالیان سال است حق طبیعی من و امثال من را از ما گرفته اند. با خودم تکرار می کنم آیا مادرم را می توانم فقط برای یکبار دیگر در آغوش بگیرم. زنی که برای من الگوی مقاومت و تلاش و مهربانیست.»

او همچنین عکسی نیز از پدر و مادرش که مربوط به ۱۲ سال پیش از آن تاریخ بوده، در کنار این متن به نمایش درآورده است.

زندگی کاری

با توجه به این که مهندس مرتضوی دانش آموخته رشته مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه یوتی آستین تگزاس است، چندی نیز در زمینه احداث ساختمان و ساخت و ساز مشغول به فعالیت بود. چنین آمده که او در سال‌های اولیه اقامت در انگلستان و آمریکا جهت کسب معاش، حتی به عنوان راننده و گارسونی نیز فعالیت داشته است. ولی صحت و سقم این امر هنوز مسجل نیست.

زندگی ورزشی

بیژن مرتضوی در رشته فوتبال

بیژن مرتضوی در برهه‌ای از زندگانی در دهه ۵۰، به شکل حرفه ای به ورزش فوتبال پرداخته و در پست دروازه بان بازی می کرد. او در آن دوران به عضویت تیم ملی جوانان ایران درآمده بود.‌ بیژن مرتضوی در کنار پرداختن به موسیقی، به طور جدی فوتبال را تا سال ۵۵ ادامه داده و با بستن قرارداد با باشگاه راه آهن به این تیم ملحق شده و از آنجا به تیم ملی جوانان پیوست. با توجه به اینکه بیژن مرتضوی پس از اخذ مدرک دیپلم به منظور ادامه تحصیلات به کشور انگلستان مهاجرت کرد، لذا دیگر مجالی برای پرداختن به فوتبال نیافت.

زندگی هنری

ویژگی هایی که موجب وجه تمایز بیژن مرتضوی از سایر نوازندگان هم عصر خود گردید، استعداد و مهارت او در نواختن همه ساز های استفاده شده در آثارش، به استثنای سازهای برنجی یا سازهای بادیِ فلزی میباشد. در سال ۱۹۹۰ میلادی بیژن مرتضوی اقدام به تدارک تور داخلی و بین المللی نمود که موجب جذب مخاطب بسیاری در سراسر جهان شد. در حال حاضر او در جایگاه نخستین هنرمند ایرانی است که شرکت هایی همچون “Nederlander Productions” “Jeep Eagle” “New Dodge” “Chrysler” با او قرارداد بسته و فعالیت ها و آثار او را تأمین کرده و پوشش می دهند که در نتیجه آن شهرت بسیاری برایش به همراه داشته است. بیژن مرتضوی در تاریخ سوم ماه ژوئن سال ۱۹۹۴، به عنوان نخستین هنرمند ایرانی در Greek Theater” برنامه ای اجرا کرد. از جمله قطعات مشهور و به یادماندنی اجرا در کنسرت مذکور، به نام “حماسه”(Epic) بود و در زمانی که یازده سال داشت، آن را تولید کرده بود. بیژن مرتضوی موفق شد در سال ۲۰۰۹ مدرک دکترای موسیقی خود را از دانشگاه سولنت واقع در ساوت همپتون انگلستان اخذ کند. او هم اکنون در جایگاه استاد به این دانشگاه دعوت شده و به تدریس می پردازد. آرمان نهایی و آرزوی دیرینه بیژن مرتضوی، شناساندن و گسترش موسیقی معاصر خاورمیانه به شکل آکادمیک در دانشگاه های کشور های اروپایی و آمریکایی میباشد.

بیژن مرتضوی در طی این سال‌ها با خوانندگانی همچون اندی، معین، هایده، ستار، لیلا فروهر، مازیار فلاحی، انوشیروان روحانی مشارکت و همکاری داشته است.

آثار

بیژن مرتضوی تا به اکنون تعداد ۹ آلبوم رسمی، یک آلبوم چند آهنگه (پرواز ققنوس) و یک آلبوم زنده (گریک تئاتر) برای مخاطبانش منتشر کرده است. همچنین دارای یک آلبوم گروهی به نام لیلی با مشارکت خوانندگانی همچون اندی و حسن شماعی زاده است. لازم به ذکر است که از این نه آلبوم، سه تا از آلبومهایش به شهرت و محبوبیت بسیاری دست یافت که بیژن ١،بیژن ٢،بیژن ٣ از آن جمله هستند.

شروع به کار در کلتکس رکوردز و انتشار اولین آلبوم خود بیژن مرتضوی ١:

«بیژن مرتضوی ۱» نام نخستین آلبومی است که توسط بیژن مرتضوی در سال ۱۹۹۰ میلادی مقارن با ۱۳۶۸ شمسی در کلتکس رکوردز به انتشار درآمد. از جمله ترانه های معروف و محبوبی که موجب به شهرت رسیدن بیژن مرتضوی گردید، ترانه ای به نام «عاشقی چیه» بود که موجب شد، تعداد ۲۰۲۴ نسخه از سی دی این آلبوم در بازار ارائه گردد.

بیژن مرتضوی ٢:

در سال ۱۳۷۰ شمسی بیژن مرتضوی دومین آلبوم خود را با عنوان «بیژن مرتضوی ۲» از شرکت کلتکس رکوردز روانه بازار کرد. آلبوم مذکور دارای ۱۰ قطعه می باشد.

انتشار آلبوم بیژن مرتضوی ٣ باکلام و بی کلام:

«بیژن مرتضوی ٣» عنوان سومین آلبوم بیژن مرتضوی بوده که شرکت کلتکس رکوردز آن را متشکل از هفت قطعه دلنواز منتشر کرد. همچنین در این آلبوم هفت قطعه بی کلام نیز با استفاده از ساز ویولن ارائه گردیده است.

کنسرت گریک تئاتر:

کنسرتی که بیژن مرتضوی در گریک تئاتر اجرا کرد، توسط شرکت کلتکس رکوردز به شکل آلبوم زنده منتشر گردیده و ترانه های همچون حماسه Epic، رقص آتش Dance Of Fire  و … در آن موجود است.

آتش روی یخ بیکلام و با کلام:

بیژن مرتضوی چهارمین آلبوم خود را به نام «آتش روی یخ» در سال ۱۳۷۵ توسط شرکت کلتکس رکوردز روانه بازار کرد. آلبوم مذکور، متشکل از ترانه های قدیمی با کیفیت پایین بیژن مرتضوی بوده و قطعات بی کلام در این آلبوم از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

بوی خوش عشق:

«بوی خوش عشق» عنوان پنجمین آلبومی است که بیژن مرتضوی به طور رسمی به آن پرداخته و این بار توسط شرکت آونگ موزیک منتشر کرده است. این امر در سال ۱۳۷۷ صورت گرفته که تعداد ۹ عدد از آهنگ های بیژن مرتضوی در آن ارائه گردیده است.

آواز خاموش:

ششمین آلبوم بیژن مرتضوی «آواز خاموش» نام دارد که آونگ موزیک آن را منتشر کرده و در سال ۱۳۷۹ روانه بازار گردید.

یه قطره دریا:

در سال ۱۳۸۲ بیژن مرتضوی از هفتمین آلبومش به نام «یه قطره دریا» به طور رسمی رونمایی کرده که متشکل از شش موزیک ویدئو بوده و توسط شرکت آونگ موزیک انتشار یافت.

به من چه:

پس از سپری شدن سه سال از انتشار هفتمین آلبوم، بیژن مرتضوی آلبوم هشتم خود را با عنوان «به من چه» در سال ۱۳۸۵ به طور رسمی منتشر کرد. این آلبوم دارای چهار قطعه موزیک ویدئو به نام های “کاش میشد” “بمن چه”،”ای ماه،”ما رو دست کم نگیر”،”بغض” است که توسط شرکت ترانه ارائه گردید.

موسیقی و من:

بیژن مرتضوی نهمین آلبومش را در سال ۱۳۸۹ به نام «موسیقی و من» به واسطه شرکت ترانه رسما رونمایی کرد. در این آلبوم تعداد ۱۲ آهنگ و دو قطعه تک آهنگ به نام های “نور و بوسه” و “موسیقی و من” گنجانده شده است. آلبوم مذکور دارای تعداد پنج قطعه موزیک ویدئو است.

پرواز ققنوس:

«پرواز ققنوس» آلبوم متشکل از چند قطعه آهنگ اینترنتی، ساخته بیژن مرتضوی بوده که در سال ۱۴۰۰ منتشر گردید. آلبوم مذکور دارای چهار قطعه ترانه می باشد که نام ها و طول مدت آن به ترتیب ذکر شده است:

  • زاگرس (۶:٢۵)
  • کوچه لره (۴:۵۵)
  • بیشه (٨:٠١)
  • بابا کرم (۴:١٨)
آلبوم ها
سال نام آلبوم قطعات ناشر
۱۳۶۸ بیژن مرتضوی ١ ٨ تا قطعه کلتکس رکوردز
۱۳۷۰ بیژن مرتضوی ٢ ١٠ تا قطعه کلتکس رکوردز
١٣٧٣ بیژن مرتضوی ٣ (بی کلام) ٧ تا قطعه کلتکس رکوردز
۱۳۷۳ بیژن مرتضوی ٣ ٧ تا قطعه کلتکس رکوردز
١٣٧۴ کنسرت گیرک تئاتر ١۵ تا قطعه کلتکس رکوردز
١٣٧۵ آتش روی یخ (بی کلام) ٨ تا قطعه کلتکس رکوردز
۱۳۷۵ آتش روی یخ ٩ تا قطعه کلتکس رکوردز
۱۳۷۷ بوی خوش عشق ١٠ تا قطعه آونگ موزیک
۱۳۷۹ آواز خاموش ٨ تا قطعه آونگ موزیک
۱۳۸۲ یه قطره دریا ٨ تا قطعه آونگ موزیک
۱۳۸۵ به من چه ٩ تا قطعه شرکت ترانه
۱۳۸۹ موسیقی و من ١٣ تا قطعه شرکت ترانه
١۴٠٠ پرواز ققنوس ۴ تا قطعه اینترنتی

ترانه‌شناسی

بیژن ۱ (۱۳۶۸)
نام ترانه ترانه‌سرا آهنگساز تنظیم
عاشقی چیه هما میرافشار بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
بهونه گیر هدیه بیژن مرتضوی
به من نخند سعید دبیری صدرالدین مهوان کاظم عالمی
اینجوری نگام نکن مریم جلالی بیژن مرتضوی
مجنون بدون کلام انوشیروان روحانی
رقص آتش بدون کلام انوشیروان روحانی
رینگ و اردو بدون کلام انوشیروان روحانی
شیراز بدون کلام انوشیروان روحانی
بیژن ۲ (۱۳۷۰)
نام ترانه ترانه‌سرا آهنگساز تنظیم
قبله همایون هوشیار نژاد بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
حماسه بدون کلام بیژن مرتضوی کاظم عالمی و بیژن مرتضوی
همراز هدی حسن شماعی‌زاده بیژن مرتضوی
خزان بدون کلام پرویز یاحقی بیژن مرتضوی
خدای مستون بیژن سمندر صادق نوجوکی صادق نوجوکی
وداع هما میرافشار محمد مقدم بیژن مرتضوی
عشوه بدون کلام بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
منتظر علی شیبانی بیژن مرتضوی مهدی کریمی و بیژن مرتضوی
نسیم بدون کلام سورن و بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
زمونه یلدا بیژن مرتضوی فرخ آهی

 

بیژن ٣ (۱۳٧٣)
نام ترانه ترانه‌سرا آهنگساز تنظیم
هستی ایرج رزمجو پرویز مقصدی بیژن مرتضوی
هوای عشق مسعود فردمنش صادق نوجوکی صادق نوجوکی
خواب و بیداری همایون هوشیار نژاد حسن شماعی‌زاده بیژن مرتضوی
کوه نور هما میرافشار حسن شماعی زاده
نیایش همایون هوشیار نژاد ناروند
سفر کرده بیژن سمندر آندرانیک بیژن مرتضوی
زندگی همایون هوشیار نژاد بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
آتش روی یخ (۱۳۷۵)
نام ترانه ترانه‌سرا آهنگساز تنظیم
دایره وجود تندیس بیژن مرتضوی عبدی یمینی
دلدادگی همایون هوشیارنژاد بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
عشق و تنفر تندیس آندرانیک آندرانیک
کشف آتش مینا صادق نوجوکی صادق نوجوکی
معرفت عشق تندیس صادق نوجوکی صادق نوجوکی
نسیم عاشق اردلان سرفراز بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
شکایت همایون هوشیارنژاد و تندیس بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
سولو بدون کلام بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
بوی خوش عشق (۱۳۷۷)
نام ترانه ترانه‌سرا آهنگساز تنظیم
چشمان تو اردلان سرفراز فرید زلاند تیگران
شک تندیس فرید زلاند بیژن مرتضوی
طلوع خورشید بدون کلام بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
بستر رؤیا مهین آبادانی پرویز قدرخانی آندرانیک
بوی خوش عشق تندیس فرید زلاند تیگران
شهر عشق بدون کلام بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
سزاوار تندیس بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
انتظار عشق بدون کلام بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
شفا بدون کلام بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
آواز خاموش (۱۳۷۹)
نام ترانه ترانه‌سرا آهنگساز تنظیم
آواز خاموش ایرج جنتی عطایی فرید زلاند آندرانیک
نصف خواب شهیار قنبری فرید زلاند شهرام آذر
نمی‌بازم همایون هوشیارنژاد بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
چشم انتظار بابا طاهر فرید زلاند آندرانیک
فریاد تندیس بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
گم ایرج جنتی عطایی فرید زلاند آندرانیک
فقط یار سینا بیات سینا بیات بیژن مرتضوی
یه قطره دریا (۱۳۸۲)
نام ترانه ترانه‌سرا آهنگساز تنظیم
یه قطره دریا ایرج جنتی عطایی بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
لوند ایرج جنتی عطایی بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
گریه کنم یا نکنم ایرج جنتی عطایی بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
ستاره ایرج جنتی عطایی بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
روناک بدون کلام بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
رنگین کمان بدون کلام بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
ساری گلین بدون کلام بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
به من چه (۱۳۸۵)
نام ترانه ترانه‌سرا آهنگساز تنظیم
گیتار و دف ایرج جنتی عطایی بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
به من چه ایرج جنتی عطایی بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
سراب ایرج جنتی عطایی بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
ماه ببین ایرج جنتی عطایی بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
ما رو دست کم نگیر ایرج جنتی عطایی بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
ارکیده و یاس ایرج جنتی عطایی بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
بغض ایرج جنتی عطایی بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
ای کاش می‌شد ایرج جنتی عطایی بیژن مرتضوی واهان اسکندریان
موسیقی و من (۱۳۸۹)
نام ترانه ترانه‌سرا آهنگساز تنظیم
عکس تو ایرج جنتی عطایی بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
دعوت روزبه بمانی علیرضا افکاری بیژن مرتضوی
transition بدون کلام بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
dorouga بدون کلام بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
موسیقی و من ایرج جنتی عطایی بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
butterfly dance بدون کلام بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
تندر بدون کلام بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
نور و بوسه ایرج جنتی عطایی بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
غزال بدون کلام بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
ضرر نمی‌کنی بمون ایرج جنتی عطایی بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی
پدر خوانده بدون کلام نینو ریتا بیژن مرتضوی
قصه عشق بدون کلام فرانسیس له بیژن مرتضوی
من و تویی ایرج جنتی عطایی بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی

تک اهنگ ها

تک اهنک ها
سال انتشار نام آهنگ ترانه‌سرا آهنگ‌ساز تنظیم توضیحات
۱۳۹۱ عاشق‌ترم کردی حامد سیفی پور بیژن مرتضوی و معین شیر پور بیژن مرتضوی و معین شیر پور
۱۳۹۲ بانوی ستاره‌چین یاشار هاشم‌زاده و حسین موسوی بیژن مرتضوی و معین شیر پور بیژن مرتضوی و معین شیر پور
۱۳۹۴ عزیزم امیر شیرازی بهادر فرهنگ مهرداد احمدزاده
۱۴۰۱ رقص پیروزی ایرج جنتی عطایی بیژن مرتضوی بیژن مرتضوی

مصاحبه با بیژن مرتضوی

بیژن مرتضوی در مصاحبه‌ها و گفتگوهایی که همواره در شبکه‌های خبری از خود ارائه کرده، به مطالب اثرگذاری در زمینه موسیقی پرداخته است که عباراتی از آن را در اینجا ذکر می کنیم.

  • «موسیقی کلاسیک… دارای هارمونی بسیار قوی بوده و از لحاظ ملودی نیز بسیار غنی است و افکار انسان را بسیار آرامش بخشیده و در هر قطعهٔ آن نکته‌ای نهفته که برای یادگیری جالب است … یشه موسیقی پاپ آرام هم نیز همین مسائل را داراست و از لحاظ ریتمی هم می‌توان گفت که به روز بودنش بسیار قابل توجه است.»
  • «یک موسیقی هم می‌تواند حالت عصیان گر و هم حالت آرامش بخش داشته باشد.»
  • «سبکی که با من به وجود آمده و تا کنون ارائه کرده‌ام، از لحاظ موسیقیایی سبکی است که بسیار پر انرژی، سریع و از لحاظ موسیقیایی اُفت وخیز بسیار زیادی دارد همچنین از لحاظ ریتم هم بسیار پر انرژی و سرعتشان زیاد است در عین حال نیز قطعاتی دارم که بسیار آرام هستند چه با کلام و چه بدون کلام. آرامش بخش.»
  • «موسیقی بی شک تأثیر بسیار زیادی بر روی حالات و زندگی افراد جامعه خواهد داشت.»

اسطوره های بیژن مرتضوی:

بیژن مرتضوی در زمینه معرفی افرادی که آنها را به عنوان الگو و سرمشق در زندگی مد نظر داشته، چنین پاسخی داده است: «در دنیای بیرون از موسیقی، اسطوره های من، افرادی همچون پدرم و ماهاتما گاندی هستند.»

علاقه بیژن مرتضوی به ایران:

بیژن مرتضوی به عنوان هنرمند تاثیرگذاری که سالهاست دوران طلایی عمرش را در خارج از ایران سپری کرده، در مورد ایران اینگونه می گوید: «با این که در خارج از کشور زندگی کرده ام ولی این امر نتوانسته، میزان عشق و تعصب مرا نسبت به ایران کم کند. حدود ۱۴ سال پیش برای آخرین بار چند وقتی در ایران بودم و در واقع مشکل خاصی وجود ندارد. چون فقط به فعالیت در زمینه هنری مشغول بوده ام.»

عشق بیژن مرتضوی به ناصر حجازی اسطوره فوتبال

بیژن مرتضوی از طرفداران و علاقمندان ناصر حجازی فوتبالیست و پیشکسوت نام آور ایران بود. او در مورد علاقه اش به ناصر حجازی اینگونه بیان کرده است: «من به خاطر علاقه به ناصرخان حجازی در زمینه ی دروازه بانی فعالیت داشتم. پوسترهای ایشان در آن ایام در تمام مجلات کشور منتشر می شد و ما هم اخبار مرتبط با آقای حجازی را با علاقه پیگیری می کردیم. میزان علاقه ی من به ناصر حجازی به خاطر شخصیت قابل تحسین و فروتنش چندین برابر شد و با این که سال های زیادی گذشته است ولی هم چنان عاشقش هستم.»

پخش آثار در رسانه ملی

بیژن مرتضوی در مصاحبه با یکی از خبرنگاران که از او در زمینه پخش آثار و تولیداتش، از رسانه های ملی کشور ایران سوال کرده بود، اینگونه پاسخ داد:

«دائماً می شنوم که ساخته هایم در داخل کشور ، چه از رسانه های دولتی و چه از رسانه های خصوصی پخش می شود

جدا از بحث با اجازه و یا بی اجازه پخش کردن این آثار ، باعث خوشحالی من است، این مساله برای من نوعی رضایت روحی به همراه دارد.»

دکمه بازگشت به بالا